-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48339 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

اين كه قرآن كريم در جاي جاي قرآن به تفكر دستور ميدهد، اگر ما با تفكر به چيزي غير آن چه در آيات آمده، برسيم، اشكال دارد؟

قرآن نمودار واقعيات و حقايق است كه تكامل علم و انديشة بشر در راستاي دست يافتن به آنهاست. حقايق قرآن از سوي پروردگار دانا و حكيم نازل شده و علم كه خود مخلوق او است، هرگز با حقايق الهي و نص قرآني در تعارض و تضاد نخواهد بود و اگر دانشي در ظاهر با حكم يا حقيقت الهي كه در قرآن آمده، متعارض بود، يا مبادي و مقدمات استنتاج و استخراج دانش كامل و كافي نبوده و در واقع دانشي به ما نداده و تنها نتايجي نادرست را در قالب و لباس دانش و علم به ما ارائه كرده است كه به مرور و با تكامل بيشتر دانش بشر و تحقيقات وسيعتر، نادرستي آن روشن ميشود و يا بشر به پندار نادرست خود، يك فرضيه را دانش و علم فرض كرده است; چنان كه از اين قبيل مسائل بسيار رخ داده است و نمونة روشن آن نظرية هيئت بطلميوس ميباشد كه تا قرن شانزدهم ميلادي سيطرة خود را حفظ كرد. بر طبق هيئت افلاك بطلميوس، زمين ثابت و مركز ميباشد و افلاك و سيارات و خورشيد به دور آن ميچرخند. اين نظريه با حركت زمين كه در قرآن بدان اشاره شده، سازگاري ندارد.(ر.ك: طه، 52، زخرف، 9 و نمل، 87 و... .) بطلان اين نظريه با مطرح شدن نظرية كپرنيك لهستاني (1473ـ1534 م) و پس از او برنو ـ دانشمند ايتاليايي ـ (1548ـ1600 م) در مورد حركت زمين و مركزيت خورشيد، به اثبات رسيد;(ر.ك: علوم قرآني، محمد هادي معرفت، ص 421ـ423، مؤسسه فرهنگي انتشاراتي التمهيد / دانستنيهاي علوم قرآن، سيد محمد حسن جواهري، ص 125ـ130.) بنابراين، تفكر و تحقيق هر چه قويتر و صحيحتر باشد، به حقايق قرآني نزديكتر خواهد بود.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.